سلام به همراهان گرامی جهان آی‌سی، فروشگاه از تاریخ ۲۹ اسفند تا ۵ فروردین ماه تنها فروش غیرحضوری دارد

معرفی سی پی یو های موبایل

سی‌پی‌یو ( Central Processing Unit یا CPU ) یا پردازنده (Processor)، یکی از اجزاء رایانه می‌باشد که فرامین و اطلاعات را مورد پردازش قرار می‌دهد. واحدهای پردازش مرکزی ویژگی پایه‌ای قابل برنامه‌ریزی شدن را در رایانه‌های دیجیتال فراهم می‌کنند، و یکی از مهم‌ترین اجزاء رایانه‌ها هستند. یک پردازندهٔ مرکزی، مداری یکپارچه می‌باشد که معمولاً به عنوان ریزپردازنده شناخته می‌شود. امروزه عبارت CPU معمولاً برای ریزپردازنده‌ها به کار می‌رود.

عبارت «Central Processor Unit» (واحد پردازندهٔ مرکزی) یک ردهٔ خاص از ماشین را معرفی می‌کند که می‌تواند برنامه‌های رایانه را اجرا کند. این عبارت گسترده را می‌توان به راحتی به بسیاری از رایانه‌هایی که بسیار قبل‌تر از عبارت “CPU” بوجود آمده بودند نیز تعمیم داد. به هر حال این عبارت و شروع استفاده از آن در صنعت رایانه، از اوایل سال ۱۹۶۰ رایج شد. شکل، طراحی و پیاده‌سازی پردازنده‌ها نسبت به طراحی اولیه آنها تغییر کرده‌است ولی عملگرهای بنیادی آنها همچنان به همان شکل باقی‌مانده‌است.

وقتی صحبت از پردازنده موبایل می‌شود به جای سی پی یو گوشی از عبارت SOC استفاده می‌شود که مخفف System On Chip یعنی سیستم روی تراشه است. در واقع اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که پردازنده گوشی چیست باید بگوییم که پردازنده گوشی تمامی داده های ورودی و خروجی گوشی شما را آنالیز و پردازش می کند و دستورات لازم را به بخش های مختلف برای عملکرد بهتر خواهد داد و دلیل این نامگذاری بر سی پی یو گوشی نیز به همین علت است. هسته‌های پردازشی، واحد گرافیکی، مودم و… همه در ارتباط مستقیم با SOC هستند. حتی تعداد مگاپیکسل‌های دوربین و پشتیبانی از فیلمبرداری 4K نیز مربوط به پردازنده یا SOC دستگاه شماست. از مطرح‌ترین پردازنده‌ها می‌توان به اگزینوس، مدیاتک، کوالکام، های سیلیکون ، Spreadtrum و اینتل اشاره کرد.

 

انواع سی پی یو های مورد استفاده در گوشی

کوالکام (Qualcomm Snapdragon)

Qualcomm Snapdragon

شرکت کوالکام در زمینه‌ ساخت و تولید سیستم روی یک چیپ های اسنپدراگون Snapdragon فعالیت دارد و در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده پردازنده‌های موبایل و مودم‌های سلولار مخابراتی محسوب می‌شود.

اسنپدراگون تراشه‌های خود را برحسب سطح عملکرد در سری‌های عددی مختلفی جای می‌دهد. این شرکت تاکنون تراشه‌های اسنپدراگون سری ۸۰۰، ۷۰۰، ۶۰۰، ۴۰۰ و ۲۰۰ را توسعه داده است. هرچه اعداد بزرگتر می‌شود، عموما با بهبود کارایی تراشه مواجه هستیم.

اسنپدراگون سری ۲۰۰: این سری برای گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه و پایین‌رده مورداستفاده قرار می‌گیرد و توان چندان بالایی را ارائه نمی‌کند.

اسنپدراگون سری ۳۰۰: این سری نیز برای گوشی‌های پایین‌رده استفاده می‌شود. نسبت به سری ۲۰۰، توان‌ سخت‌افزاری اندکی بهبود یافته است.

اسنپدراگون سری ۴۰۰: این سری از تراشه‌ها هم در گوشی‌های میان‌رده و هم در دستگاه‌های پایین‌رده استفاده می‌شود. کوالکام به‌سبب استفاده از معماری ۶۴ بیتی در این تراشه‌ها، توان سخت‌افزاری را نسبت به دو سری قبلی افزایش داده است.

اسنپدراگون سری ۶۰۰ و ۷۰۰: در این سه سری، کوالکام تمرکز خود را روی گوشی‌های هوشمند میان‌رده گذاشته است. با خرید دستگاه‌هایی که از این سری تراشه‌ها استفاده می‌کنند، برای استفاده عادی یا اندکی بیشتر از معمول، با هیچ مشکل و کندی سرعتی مواجه نمی‌شوید.

اسنپدراگون سری ۸۰۰: در این سری، تمرکز تنها روی دستگاه‌های بالارده و پرچمدار است که معمولاً قیمت بالایی دارند. با خرید دستگاه‌هایی که از تراشه‌های این سری استفاده می‌کنند، دستگاه شما از لحاظ سرعت در بالاترین جایگاه قرار می‌گیرد.

سی پی یو های کوالکام عموما دارای نماد حروفی مشخصی هستند . MSM ، SDM ، APQ از نماد های مورد استفاده در سی پی یوهای کوالکام هستند.از معروف ترین و پرکاربردترین سی پی یو های کوالکام می توان SDM632 , MSM8210 , MSM8909 , MSM8992, MSM8260, MSM8916, MSM8994, MSM8992, MSM8960 و.. اشاره کرد.

 

مدیاتک (Mediatek)

مدیاتک

پردازنده مدیاتک نزد کاربران حرفه‌ای موبایل چندان خوشنام نیست. برای جواب این سوال که ایا پردازنده مدیاتک خوب است باید بگوییم که یکی از معایب پردازنده مدیاتک و علت این خوش نام نبودن علی رغم قیمت پایین پردازنده که باعث پایین آمدن قیمت تمام شده دستگاه می‌شود به چند دلیل است.

نخست اینکه پردازنده‌ مدیاتک هرگز در نمره پردازشی یا بنچمارک خوب عمل نمی‌کنند و این فقط در اعداد و ارقام نبوده و به واقع علی رغم اینکه روی کاغذ همه چیز ایده آل به نظر می‌رسد، در عمل سرعت پردازش چنگی به دل نمی‌زند و و این خود یکی دیگر از معایب پردازنده مدیاتک است و باعث شده از رقبا بشدت عقب بماند.

دلیل دوم مصرف باتری در گوشی های با پردازنده مدیاتک است. جالب است بدانید پردازنده مدیاتک در بالاترین مدل خود نیز موفق به بهینه سازی مصرف باتری نمی‌شود و محصولات این شرکت عموما پرمصرف و گرمازا هستند. گرمای تولید شده توسط پردازنده، خود باعث تسریع در خالی شدن شارژ باتری است.

دلیل سوم و یکی دیگر از معایب پردازنده مدیاتک که بیشتر توسعه‌دهنده‌های اندروید به آن اهمیت می‌دهند، عدم انتشار کدهای منبع یا Source Code است. مدیاتک نه تنها در به روزرسانی‌ها ضعیف عمل می‌کند و معمولا خرید گوشی مدیاتکی یعنی صرف نظر کردن از به روزرسانی‌های گوگل، بلکه کدها و درایورهای مربوط به پردازنده‌هایش را نیز انتشار نمی‌دهد و از این رو باعث می‌شود که گوشی‌های مدیاتکی از بازار رام‌های سفارشی یا Custom ROM ها نیز جا بمانند.

پردازنده مدیاتک تنها تولید کننده‌ای است که دست به تولید پردازنده‌های 10 هسته‌ای و 3 خوشه‌ای زد. Helio X25 از پردازنده‌های پرچمدار این کمپانی است که دارای یک خوشه 4 هسته‌ای ARM A53 با سرعت 1.55 گیگاهرتز، یک خوشه مشابه دیگر با کلاک 2.0 گیگاهرتز و یک خوشه ی دو هسته‌ای ARM A72 با سرعت پردازش 2.5 گیگاهرتز است. در قسمت گرافیک مدیاتک معمولا از پردازنده‌های گرافیکی Mali یا PowerVR استفاده می‌کند.

سی پی یوهای مدیاتک را با نماد MT نمایش می دهند . از معروف ترین و پرکاربردترین سی پی یو های مدیاتک می توان MT6735V, MT8382V, MT6592V, MT6582V, MT6572A, MT6753V و… اشاره کرد.

 

اگزینوس (Samsung Exynos)

اگزینوس

چندسالی می‌شود که سامسونگ در برخی محصولاتش از پردازنده‌های ساختِ خود با نام اگزینوس (Exynos) استفاده می‌کند. باوجود بازاریابی سامسونگ، پردازنده‌های اگزینوس از منظر کارکرد نسبت به کوالکام در رده پایین‌تری قرار دارند.

سامسونگ برای نام‌گذاری تراشه‌های اگزینوس نیز درست به‌مانند کوالکام از شیوه عددی استفاده کرده است؛ با‌این‌تفاوت که به‌جای ۳ رقم، شاهد ۴ رقم هستیم.

اگزینوس سری ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰: در این سه سری، تراشه‌های تک هسته‌ای و چندهسته‌ای قرار می‌گیرند که برای دستگاه‌های پایین‌رده و ارزان تولید می‌شوند.

اگزینوس سری ۷۰۰۰ و ۸۰۰۰: معمولاً از این تراشه‌ها در دستگاه‌های میان‌رده استفاده می‌شود؛ با‌این‌حال بعضاً شاهد استفاده از برخی مدل‌ها در دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه نیز هستیم.

اگزینوس سری ۹۰۰۰: این سری به‌صورت اختصاصی برای دستگاه‌های پرچمدار و بالارده تولید شده است و سامسونگ از آن‌ها در گوشی‌های پرچمدارِ خود نظیر سری گلکسی نوت و گلکسی اس استفاده می‌کند.

همان طور که در جدول بالا مشاهده می کنید، پردازشگرهای گوشی های سامسونگ شامل اگزینوس و کوالکام می باشد. همچون MSM8974, APQ8084, MSM8216, MSM8916, MSM8917, MSM8226, MSM8974 

 

های سیلیکون (HiSilicon Kirin)

های سیلیکون

 

های‌سیلیکون یک شرکت چینی سازنده‌ی نیمه‌هادی است که به‌طور کامل در مالکیت هواوی است. این شرکت پردازنده‌های موبایل خود را با سطوح عملکرد مختلف با نام Kirin طراحی و تولید می‌کند. های‌سیلیکون به‌عنوان بزرگ‌ترین طراح مدارهای مجتمع و تراشه‌های نیمه‌هادی در کشور چین شناخته می‌شود. پردازنده‌های موبایل رده‌بالای Kirin 970 و Kirin 980 و پردازنده‌های میان‌رده‌ی Kirin 650 و Kirin 710 از جمله معروف‌ترین تراشه‌های ساخت های‌سیلیکون است.

سری ۶۰۰: این سری معمولاً در گوشی‌های پایین‌رده یا مقرون‌به‌صرفه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سری ۷۰۰: هواوی از این سری در گوشی‌های میان‌رده خود استفاده می‌کند. سری ۷۰۰ با تمرکز بر قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش‌مصنوعی، عملکرد فراتر از انتظاری را ارائه می‌کند.

سری ۹۰۰: از این‌ سری در گوشی‌های پرچمدار و گران‌قیمت استفاده می‌شود. هم‌اکنون کرین ۹۸۰ جدیدترین مدل از این سری است که از فناوری‌های جدیدی نیز بهره می‌برد.

از معروف ترین و پرکاربردترین سی پی یو های HiSilicon می توان به مدل های Hi6220 ،  Hi6225 ، Hi3635 ، Hi3670 ، Hi6250 اشاره کرد.

 

اسپردتروم  Spreadtrum

اسپردتروم Spreadtrum

شرکت اسپردتروم یکی از شرکت های اولیه در ساخت سی پی یوهای گوشی می توان نام برد. سی پی یوهای اسپردتروم بیشتر در مدل های قدیمی مورد استفاده قرار گرفت و با پیشرفت تکنولوژی از سایر رقبای خود همچون کوالکام، مدیاتک، اگزینوس و… جاماند و امروزه کاربرد زیادی در گوشی های هوشمند ندارد. از مدل های معروف و پرمصرف می توان به SC9830I ، SC7730SI ، SC7730SW ، SC6531DA ، SC7727S اشاره کرد.

 

سری A پردازنده گوشی اپل

سری A پردازنده گوشی اپل

با رونمایی از آیفون 4 بود که اپل کار توسعه پردازنده جدید خود را آغاز کرد. اولین چیپ ساخته شده توسط اپل، A4 بود که به عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی آیفون 4 تبلیغ و در نهایت عرضه شد. از آن زمان به بعد این سری پردازنده ساخت شرکت اپل در دستگاه‌های ساخت این شرکت از جمله آیپد و آیفون به کار می‌رود. این سری از هسته‌های مبتنی بر ARM بهره می‌برند و توسط سامسونگ و بعدها TSMC ساخته شدند. این پردازنده‌ها همواره یکی از بهترین‌ها در جدول رده بندی پردازنده گوشی بوده‌اند.

البته در گوشی های آیفون از سی پی یوهای کوالکام و اینتل استفاده می شود که شرکت آیفون بر مبنای سری A نامگذاری و روانه ی بازار جهانی می کند.

در لیست زیر انواع سی پی یوهای سری A متناسب با مدل گوشی قرار گرفته شده است. که با پیشرفت سی پی یو مدل گوشی ها نیز ارتقا یافته است.

سری َA

 

مجموعه جهان آی سی با سورس کامل انواع آی سی های سی پی یو، هارد، تغذیه، شارژ، لایت، صوت، بیس باند، وای فای و بلوتوث، دیود، RF&PF ،RAM،COIL و… در کیفیت های اورجینال و استوک و با بهترین قیمت در خدمت شما همکاران عزیز هست. و شما با مراجعه به فروشگاه اینترنتی جهان آی سی می توانید تمام آی سی ها خود را جستجو و خرید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید