سلام به همراهان گرامی جهان آی‌سی، فروشگاه از تاریخ ۲۹ اسفند تا ۵ فروردین ماه تنها فروش غیرحضوری دارد

تفاوت پردازنده های Exynos و Snapdragon در گوشی های پرچمدار سامسونگ چیست؟

 

در طول دهه گذشته، سامسونگ دست به کارهای بسیار عجیب و غریب با دستگاه های پرچم دار خود کرده است. این شرکت به طور معمول دو نوع مختلف از مدلهای مشابه را برای بازارهای مختلف منتشر می کند. تا به حال فکر کرده اید که چرا اینطور است؟ و اینکه این انواع مختلف چقدر با یکدیگر شبیه یا متفاوت هستند؟ خوب ، این همان چیزی است که ما قصد داریم در این مقاله برای شما آشکار کنیم.

از زمان سامسونگ گلکسی S2 ،غول اسمارت فون کره ای دو نسخه مختلف از دستگاه های پرچم دار با پردازنده های مختلف را برای بازارهای مختلف منتشر می کند.یک نوع آن مبتنی بر تراشه اگزیونس Exynos در حالی که نوع دیگر از پرچم دار از تراشه کوالکام استفاده می کرد. این روش تا به امروز ادامه داشته و در سال 2021 سامسونگ نسخه های Exynos 2100 و Snapdragon 888 را برای آخرین سری Galaxy S21 خود ارائه داد .

چرا سامسونگ از دو نوع تراشه موبایل در همان مدل استفاده می کند؟

صادقانه بگویم ، سامسونگ در واقع دلایل دقیق این مسئله را فاش نکرده است. با این حال ، دلایل مختلفی وجود دارد که چند مورد از آنها را بررسی می کنیم.

یکی از دلایلی که سامسونگ این مسیر را حداقل در روزهای ابتدایی تلفن های اندرویدی انتخاب کرد ، به این دلیل بود که تراشه های Exynos خود سامسونگ دارای مودم هایی بودند که پشتیبانی گسترده تری از شبکه های GSM و LTE مورد استفاده در کشورهای اروپایی و آسیایی را ارائه می کردند. از سوی دیگر ، تراشه های کوالکام با مودم هایی عرضه شد که طیف گسترده ای از باندها را ارائه می دهند و در عین حال از شبکه های CDMA در ایالات متحده (که از آن زمان بازنشسته شده اند) پشتیبانی می کنند.

برای سامسونگ استفاده از دو تراشه متفاوت که عملکردی تقریباً مشابه ارائه می دهند و پشتیبانی شبکه بهتری را برای بازارهای خاص ارائه می دهند آسان تر بود.

پرچمداران قدیمی سامسونگ مانند Galaxy S4 با تراشه Snapdragon 600  همراه بودند زیرا در ایالات متحده نیاز به پشتیبانی از شبکه های CDMA بود.

دلیل دیگر اقتصاد محض است.

حتی اگر سامسونگ تراشهExynos  های خود را از شرکتت های  زیرمجموعه خود “خریداری” کند ، خرید تراشه  داخلی همیشه ارزان تر از خرید آن از شخص ثالث است.

علاوه بر این ، کوالکام (تا به امروز) در بخش SoC پیشرفته تا حدودی دارای انحصار است ، به این معنی که می تواند از موقعیت خود برای استفاده از قیمت های بالاتر استفاده کند. این یکی از دلایلی است که حتی اگر مسئله GSM / CDMA دیگر وجود نداشته باشد ، سامسونگ به سیاست خود برای داشتن دو نوع تلفن مشابه با پردازنده های های مختلف ادامه می دهد. این از نظر اقتصادی منطقی تر است و به سامسونگ اجازه می دهد با فروش نسخه های Exynos از گوشی های پرچمدار خود ، حاشیه بیشتری را بدست آورد.

بحث دیگری در رابطه با زنجیره تأمین وجود دارد. سامسونگ از نظر حجم در میان بزرگترین تولیدکنندگان گوشی های هوشمند در جهان است و ساخت تراشه برای پاسخگویی به خواسته های سامسونگ به راحتی می تواند تنها مورد توجه سازنده تراشه باشد. به همین ترتیب ، وابستگی نیز نقشی اساسی دارد: اگر مشكلات Qualcomm وجود داشته باشد ، سامسونگ می تواند وارد بازار شود و بازار را به تراشه های Exynos مجهز كند.

این تقسیم همچنین به سامسونگ امکان می دهد تا از دو جبهه به بازار حمله کرده و مشخص کند که چه چیزی بهترین نتیجه را دارد و چرا. ناگفته نماند که طبق گزارش ها قراردادی بین سامسونگ و کوالکام وجود دارد که هر دو طرف هنوز به آن متعهد هستند. در هر صورت ، بعید است که سامسونگ بتواند تراشه های Exynos کافی برای همه دستگاه های خود تولید کند ، حتی اگر به کوالکام متصل نباشند.

اکنون که به نوعی فهمیدید چرا سامسونگ با این سیاست استفاده از پردازنده های مختلف در مدل های شاخص خود ادامه می دهد ، اکنون می توانیم به یک سوال بحث برانگیز بپردازیم.

کدام یک از این دو پردازنده عملکرد بهتری را در گوشی های پرچم دار سامسونگ ارائه می دهند.

Snapdragon یا Exynos کدام یک بهتر است؟

شاید بسیاری از شما از این واقعیت آگاه باشید که طی چند سال گذشته ، پرچمداران پردازندهSnapdragon  تقریباً از هر نظر مایل ها از همتایان Exynos خود جلوتر بودند.

این اختلاف در سال 2020 به قدری فاحش بود که کاربران ناامید اگزینوس به سامسونگ التیماتوم صادر کردند یا با تحریم روبرو شود. برخی از افراد حتی برای مجبور کردن سامسونگ برای شروع استفاده از پردازنده های Qualcomm در گوشی های شاخص امسال ، دادخواست های اینترنتی تنظیم کرده اند.

Exynos 990 در سال 2020 به بازار عرضه شد و نسخه های آسیایی و اروپایی Galaxy S20 و Note 20 را پشتیبانی می کند .

همانطور که از وضعیت امروز مشخص است ، Qualcomm Snapdragon 888 در سامسونگ گلکسی S21 هنوز عملکرد کلی بهتری در مقایسه با Exynos 2100 خود ارائه می دهد. با این حال ، سامسونگ مطمئناً موفق شده است شکاف گسترده عملکرد بین Snapdragon و Exynos SoC های گذشته را برطرف کند. شاید اولتیماتوم صادر شده توسط کاربران Samsung Exynos کمک کرده باشد. اکنون ، دلیل پیشرفت گسترده عملکرد Exynos 2100 جدید در این مقاله تا حدودی توضیح داده شده است.

اساساً ، آنچه شما باید بدانید این است که سامسونگ ، تا سال گذشته ، از هسته های پردازنده سفارشی خود با نام رمز Mongoose در پردازنده های پرچمدار خود استفاده می کرد. در حالی که این کار براساس معماری ARM استوار است ، اما هسته Mongoose به طور سنتی از لحاظ عملکرد از هسته های ARM’s A7X عقب مانده است. با این حال ، از سال 2021 ، سامسونگ تصمیم گرفت هسته Mongoose را کنار بگذارد و به پروژه ARM CxC (برای SoC های پرچمدار خود) که کوالکام نیز از آن بهره مند می شود ، ملحق شود.

Snapdragon 888 و Exynos 2100 هر دو از پردازنده مرکزی قدرتمند Cortex X1 بهره می برند.

اولین CPU عملکرد گرا که از پروژه CxC بیرون آمد ، با نام ARM Cortex X1 شناخته می شود و هر دو اسنپدراگون 888 و Exynos 2100 از آن استفاده می کنند (با کمی سفارشی سازی). به طور موثر ، نسل فعلی پردازنده های شاخص اگزینوس و کوالکام از آنجا که مبتنی بر ریز معماری یکسان هستند ، شباهت های زیادی دارند. این امر منجر به این شده است که Exynos بتواند از نظر عملکرد پردازنده تا حدودی با کوالکام همگام شود.

با این حال ، یک منطقه که سامسونگ حتی با Exynos 2100 همچنان عقب است ، بخش گرافیک است. به این دلیل که Exynos از پردازنده گرافیکی ARMs Mali G78 برای گرافیک استفاده می کند ، در حالی که کوالکام از Adreno 660 مخصوص خود استفاده می کند که به عملکرد بسیار بهتر معروف است. اما سامسونگ برای مقابله با این موضوع یک گزینه خوب در آستین دارد.

در سال 2019 ، سامسونگ از همکاری با AMD برای آوردن پردازنده های گرافیکی تلفن همراه به تراشه های سامسونگ اگزینوس خبر داد. در سال 2021 ، درست قبل از راه اندازی گلکسی S21 ، سامسونگ اعلام کرد که اولین پردازنده گرافیکی تولید شده از همکاری Samsung AMD در دست ساخت است. و اگر معیارهای عملکرد درز شده برای حل این مشکل وجود داشته باشد ، ممکن است یک هیولای عملکردی باشد که می تواند نه تنها پردازنده گرافیکی Adreno Qualcomm بلکه حتی GPU سفارشی کاملاً قدرتمند اپل را که در A14 Bionic SoC استفاده می کند ، از بین ببرد.

پرچم دار آینده سامسونگ از GPU های مشتق شده از AMD استفاده خواهد کرد.

گرچه برای گفتن خیلی زود است ، اما این احتمال وجود دارد که نسل بعدی پردازنده های پرچمدار سامسونگ بتواند مطابقت و حتی از نظر عملکرد ، کاملاً برتر  از رقیب Snapdragon باشد.

اگر این اتفاق واقعاً رخ دهد ، یک چرخش عظیم برای سامسونگ محسوب می شود. همچنین این خبر خوبی برای میلیون ها کاربر اگزینوس است که مجبور شده اند کالای فرومایه ای را برای چندین سال تحمل کنند در حالی که می دانند همان شرکت دستگاه مشابهی با پردازنده بسیار بهتر در بخشی دیگر از جهان می فروشد. و فقط شاید ، ما به آینده ای نگاه می کنیم که مصرف کنندگان نگران انتخاب بین Exynos یا پردازندهSnapdragon  در پرچمداران سامسونگ نباشند.

دیدگاهتان را بنویسید