سلام به همراهان گرامی جهان آی‌سی، فروشگاه از تاریخ ۲۹ اسفند تا ۵ فروردین ماه تنها فروش غیرحضوری دارد

راه های افزایش باتری گوشی

باتری یکی از اصلی ترین اجزای سخت افزاری گوشی ها به حساب می آید. اگر باتری انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین نکند، کار کردن با آن میسر نخواهد بود. بنابراین تمام اجزای سخت افزاری یک گوشی به باتری آن وابسته هستند، چون انرژی مورد نیاز آن ها توسط باتری تامین می‌شود. اما شما به عنوان یک مصرف کننده تا چه اندازه در مورد باتری گوشی موبایل خود اطلاعات دارید؟

نکات خاصی وجود دارند که لازم است به عنوان یک کاربر در رابطه با باتری گوشی خود از آن ها اطلاع داشته باشید. دانستن برخی از این نکات به شما کمک می‌کند تا بهتر از گوشی استفاده کنید و حتی بهتر از باتری آن مراقبت کنید.

روش ها و ترفندهای خاصی وجود دارد که با استفاده و توجه به آن ها می‌توانید عمر باتری یا همان قدرت شارژدهی گوشی موبایل خود را افزایش دهید. اما این روش ها کدامند؟ در این مطلب می‌خواهیم به معرفی بهترین روش های افزایش عمر باتری گوشی موبایل بپردازیم.

 

نگذاریم به صفر درصد برسد

درست است که ما می‌خواهیم حداکثر استفاده را از ظرفیت دفعات شارژی باتری ببریم، اما این موضوع نباید باعث شود که ما وقتی موبایل صفردرصد شارژ دارد آن را به شارژ بزنیم. در واقع هر زمانی که باتری به صفر می‌رسد ممکن است از کار بیفتد؛ بنابراین نباید بگذاریم شارژ موبایل به صفر درصد برسد. بهترین زمان برای شارژ گوشی زمانی است که باتری شما حدود 20 درصد شارژ دارد.

فعالسازی حالت پرواز

مود پرواز

تاسفانه یکی دیگر از قابلیت هایی که در گوشی های موبایل ارائه شده اما اغلب کاربران از آن استفاده نمی‌کنند، حالت پرواز (Airplane Mode) است. زمانی که این حالت را فعال کنید تمام قابلیت های ارتباطی گوشی شما غیرفعال خواهند شد و این مسئله سبب می‌شود عمر باتری گوشی افزایش یابد. در برخی شرایط واقعا فعالسازی حالت هواپیما لازم می‌شود. برای مثال زمانی که در حالت سفر با هواپیما هستید یا زمانی که در منطقه‌ای به سر می‌برید که آنتن سیم کارت و اینترنت ندارید یا زمانی که در جلسه هستید و غیره. در تمام این شرایط می‌توانید با فعالسازی حالت پرواز گوشی موبایل خود منجر به ذخیره سازی انرژی باتری آن شوید.

پس زمینه های تیره

استفاده از عکس ها و پس زمینه های تیره باعث می شود که میزان شارژدهی گوشی شما کاهش یابد. از تم و عکس‌های پشت صفحه تاریک استفاده کنیم. برای عکس‌ها با رنگ‌های روشن ال. ای. دی‌های بیشتری استفاده شده و باز هم موجب استفاده بیشتر از باتری می‌شود. در گوشی های جدید دارای تم تیره (Dark) می باشد که باعث افزایش راندمان باتری می شود.

عملیات شارژ و دشارژ

کاهی وقت ها بگذارید که باتری شما کامل تخلیه شود و سپس شروع به شارژ کردن گوشی نمایید. ولی باید توجه داشته باشید که به دفعات زیاد و پی درپی این کار را نکنید چرا که زمانی که باتری شما کم است و از گوشی استفاده می کنید فشار زیادی به باتری وارد می شود و باعث آسیب دیدن به باتری می شود.

فعال سازی قابلیت Power Saving

ذخیره انرِژی

تقریبا تمام گوشی های موبایل امروزی قابلیتی تحت عنوان Power Saving Mode به معنای “حالت ذخیره سازی انرژی” دارند که با فعالسازی آن تنظیمات گوشی به طور خودکار در حالتی بهینه‌سازی می‌شوند که کمترین مصرف شارژ باتری در دستگاه به وجود آید. بنابراین اگر از این قابلیت در گوشی خود استفاده کنید، مقدار مصرف شارژ باتری دستگاه به حداقل میزان ممکن می‌رسد و به نوعی شاهد افزایش عمر باتری گوشی خواهید بود. متاسفانه استفاده از حالت Power Saving Mode خیلی در بین کاربران رایج نیست و کمتر کاربری از این ویژگی برای ذخیره کردن شارژ باتری گوشی استفاده می‌کند.

غیر فعال کردن GPS

موقعیت مکانی

تمام گوشی های هوشمند قابلیت GPS یا مکان یابی را ارائه می‌کنند اما فعال بودن این قابلیت منجر می‌شود که مصرف شارژ باتری گوشی شما به شدت افزایش یابد. بنابراین اگر به فکر افزایش عمر باتری گوشی موبایل خود هستید، بهتر است قابلیت GPS گوشی خود را غیر فعال کنید. در برخی مدل های خاصی گوشی های موبایل این امکان به کاربر داده می‌شود تا دقیقا فعال بودن قابلیت GPS را برای اپلیکیشن های خاص امکانپذیر یا ناممکن کند یا فقط اجازه دهد که اپلیکیشن در حالتی که توسط کاربر اجرا شده بتواند از قابلیت GPS استفاده به عمل آورد و در غیر این صورت به این ویژگی دسترسی نداشته باشد. پس یکی دیگر از روش های موثر برای افزایش عمر باتری گوشی موبایل مربوط به غیر فعالسازی GPS می‌شود.

کاهش زمان روشنایی صفحه و عدم استفاده از قابلیت Auto-Brightness

روشنایی خودکار

به جرئت می‌گوییم اصلی ترین قطعه سخت افزاری که منجر به خالی شدن شارژ باتری گوشی شما می‌شود صفحه نمایش آن است. صفحه نمایش گوشی های مدرن تر بزرگ و با رزولوشن بیشتری طراحی شده‌اند و این امر سبب شده که به شدت مصرف انرژی بالایی داشته باشند. زمانی که روشنایی صفحه نمایش گوشی را بیشتر می‌کنید، میزان مصرف شارژ باتری آن هم افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین توصیه ما این است که به منظور افزایش عمر باتری گوشی موبایل خود تا حد امکان روشنایی صفحه نمایش آن را کاهش دهید. پس هرچقدر نور صفحه نمایش گوشی شما کمتر باشد، شارژ کمتری هم از باتری مصرف خواهد شد.

گوشی های موبایل قابلیتی تحت عنوان Auto-Brightness دارند که به موجب آن میزان روشنایی صفحه نمایش گوشی به صورت خودکار و با توجه به شدت نور محیط اطراف تنظیم می‌شود. این قابلیت شاید بسیار جالب به نظر برسد اما با فعال بودن آن میزان مصرف شارژ باتری افزایش چشمگیری پیدا می‌کند، چون با فعال بودن این قابلیت در واقع سنسور نور محیط گوشی دائما فعال بوده و در حال ارسال اطلاعات برای پردازنده است و پردازنده هم دائما فعال بوده و دستورهای لازم برای کاهش و افزایش نور صفحه نمایش را صادر می‌کند و نوسانات نور صفحه نمایش هم از سوی دیگر روی مصرف انرژی باتری تاثیر می‌گذارند. بنابراین برای افزایش عمر باتری گوشی موبایل خود حتما قابلیت Auto-Brightness را غیرفعال نمایید.

غیرفعال کردن بلوتوث و وای فای

بلوتوث و وای فای

همیشه سعی کنید در شرایطی که نیازی به بلوتوث یا وای فای ندارید، این دو قابلیت را در گوشی خود غیر فعال کنید. فعال بودن این دو قابلیت تاثیر به سزایی در مصرف شارژ و انرژی باتری گوشی دارد. بنابراین وقتی به آن ها نیاز ندارید، آن ها را خاموش یا غیر فعال بگذارید. در این صورت شارژ باتری گوشی شما به مراتب با سرعت کمتری خالی خواهد شد و به نوعی عمر باتری گوشی افزایش پیدا می‌کند.

تنظیم مدت زمان شارژ باتری

این باور در بین بسیاری هست که گوشی را از شب تا صبح داخل شارژ نگه می دارند! این کاملا اشتباه است و به باتری آسیب زیادی وارد خواهد کرد. وقتی که برای مدت زمان های طولانی گوشی را به شارژ می‌زنید، گرمای طولانی مدتی در دستگاه به وجود می‌آید که این گرما آسیب جدی به باتری گوشی وارد خواهد کرد و منجر به کاهش عمر باتری می‌شود. پس یکی دیگر از بهترین روش های افزایش عمر باتری گوشی موبایل این است که دستگاه را برای مدت زمان طولانی به شارژ نزنید و به محض اینکه باتری آن به اندازه کافی شارژ شد، گوشی را از شارژر جدا کنید.

عدم استفاده از اینترنت گوشی

دیتا موبایل

طبق بررسی های صورت گرفته مشخص شده که مصرف انرژی باتری در حالتی که از قابلیت موبایل دیتا استفاده شود بیشتر از حالتی خواهد بود که از شبکه وای فای استفاده به عمل می‌آید. پس برای افزایش عمر باتری گوشی خود استفاده از قابلیت وای فای را به موبایل دیتا ترجیح دهید.

حذف اپلیکیشن های پرمصرف

برخی اپلیکیشن ها به دلیل سنگین بودن و خیلی از موارد دیگر مصرف شارژ باتری بالایی دارند، بنابراین با شناسایی و حذف آن ها می‌توانید به شکل ویژه‌ای عمر باتری گوشی خود را افزایش دهید. برای بررسی این موضوع به بخش Settings و سپس Battery و نهایتا Battery Usage مراجعه کنید. پس از شناسایی اپلیکیشن های پر مصرف، آن ها را حذف نمایید تا شاهد افزایش عمر باتری گوشی موبایل خود باشید.

کاهش زمان قفل صفحه

هر چقدر صفحه نمایش گوشی شما کمتر روشن باشد، شارژ باتری کمتر مصرف می‌شود و به نوعی شاهد افزایش عمر باتری خواهید بود. بنابراین توصیه می‌کنیم همیشه تاخیر خاموش شدن خودکار صفحه نمایش گوشی را در حداقل زمان ممکن قرار دهید. بدین سبب صفحه نمایش گوشی ظرف مدت زمان کوتاه‌تری پس از اینکه بلااستفاده بود خاموش می‌شود و طبیعتا شارژ کمتری هم از باتری مصرف خواهد شد.

غیرفعال سازی ویجت ها

غیرفعال کردن نوتیفیکیشن ها

دیدگاهتان را بنویسید