سلام به همراهان گرامی جهان آی‌سی، فروشگاه از تاریخ ۲۹ اسفند تا ۵ فروردین ماه تنها فروش غیرحضوری دارد

معرفی انواع هارد

EMMC = EMBEDDE MULTI-MEDIA CONTROLLER

به معنای حافظه مدیریت و جاسازی شده درون موبایل یا تبلت و هر دستگاه دیگر که نیاز به سیستم عامل دارد.

EMMC یک تراشه حافظه فلش به همراه یک کنترلر می باشد. کنترلر برای ترتییب دادن به فرآیندهای خواندن و نوشتن در هارد به کار می رود .

حافظه های EMMC دارای هشت پایه دیتا یک پایه CMD و یک پایه CLK و دو پایه تغذیه VCC یا VDDF و تغذیه دیگر VCCQ یا VDD و طبق معمول VSS یا همون گراند تغذیه می باشد البته یک پایه دیگری به نام VDDI داریم که نیازی به دادن تغذیه به آن نیست.

آخرین پایه مهم هم RST نام دارد که برای اجرای عملیات بازنشانی سخت افزاری به کار می رود و کاملا توسط HOST (بورد گوشی) کنترل می شود.

تعریف استاندارد های تراشه EMMC

کلیه تراشه های EMMC از یک استاندارد پیروی می کنند که این استاندارد سازمان JEDEC نام دارد.

JEDEC = JOINT ELECTRON DEVICE ENGINEERING COUNCIL

برای سرعت خواندن و نوشتن در هارد استاندارد های مختلفی ایجاد کردند.

قدیمی ترین آن EMMC V4.41  که سرعت 104 است و جدیدترین آن که هارد های UFS هستند.

تفاوت تراشه های EMMC  و UFS

تراشه ها با استاندارد UFS به صورت هم زمان امکان خواندن و نوشتن دارند که این ارتباط را FULL DUPLEX می نامند.

تراشه های با استاندارد EMMC 5.1 به صورت همزمان فقط یک عملیات را می توانند انجام دهند یا خواندن یا نوشتن. که این ارتباط را HALF DUPLEX می نامند.

تقسیم بندی تراشه های EMMC از طریق تعداد پایه ها

BGA EMMC

EMCP یک آیسی چند تراشه ای بر پایه EMMC است یعنی در آن دو سخت افزار وجود دارد بدون آنکه باهم مرتبط باشند به همین دلیل چند تراشه ای نامیده شده است . دوسخت افزار به کار رفته در آن شامل یک EMMC و یک RAM می باشد.

درآیسی های برند  سامسونگ ، آیسی های که با پارت نامبر KL شروع می شوند EMMC هستند و آیسی هایی که با پارت نامبر KM شروع می شوند EMCP هستند.

BGA 95

این نوع حافظه ها دارای 95 پایه می باشند و در هارد های سامسونگ و توشیبا نیز استفاده می شوند.

BGA 153

این نوع حافظه ها دارای ۱۵۳ پایه می باشند که عدد ۱۵۳ هم نشان دهنده این موضوع می باشد.

این مدل در بردهایی با پردازنده  QUALCOM و EXYNUS و SNAP DRAGON مورد استفاده قرار گرفته است.

BGA 162

این نوع حافظه ها دارای ۱۶۲ پایه می باشند که در زیر آی سی به صورت توپ قلع نمایان هستند.

این مدل بیشتر در گوشی های چینی مثل HUAWEI G610, G730, G6, G630, Y600 مورد استفاده قرار گرفته و بدلیل کیفیت پایین دارای خرابی زیادی می باشد.

BGA 169

این نوع حافظه ها دارای ۱۶۹ پایه می باشند که در گوشی هایی مثل HUAWEI P6 و GALAXY S2 و تبلت های سامسونگ N8000 , P5100 , N5100 , P3100 ,T211 L استفاده شده اند.

BGA 221

این نوع از حافظه ها هم دارای ۲۲۱ پایه در زیر خود بوده و در بعضی از مدلها با پردازنده های QUALCOM یا HI SILICON همانند HTC DESIRE 816 یا HUAWEI P8 و… استفاده شده اند.

BGA 254

این نوع حافظه ها دارای 254 پایه می باشند و در گوشی های ال جی ، سامسونگ و گوشی های چینی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شرکت های سازنده ی هارد

1.سامسونگ (Samsung)

2.توشیبا (Toshiba)

3.های نیکس (SKhynix)

4.سندیسک (SanDisk)

5.میکرون (Micron)

 

انواع باکس های پروگرامر هارد

UFi

Easy JTAG Plus

Medusa Pro

ATF

RIFF Box

ORT JTAG Pro

EMMC Pro

از میان باکس های فوق سه باکس یو اف آی، ایزی جیتگ پلاس و مدوساپرو از بهترین و پرکاربردترین باکس های تعمیراتی در میان همکاران محسوب می شود.

باکس UFI ،هارد EMMC را ساپورت و پشتیبانی می کند. این باکس قدرتمند دارای فریمور فوق العاده قوی و امکانات بالایی نیز دارد. البته این باکس حرفه ای در آینده نیز هارد های UFS را نیز پشتیبانی خواهد کرد.

باکس یو اف آی

باکس Easy JTag Plus از قدیمی ترین و پرطرفدارترین باکس ها در زمینه ی پروگرام هارد محسوب می شود. این باکس تمام هارد های EMMC و UFS را پشتیبانی می کند. برای پروگرام هارد های EMMC نیاز به آداپتور E-Mate X دارید و برای پروگرام هارد های UFS نیاز به آداپتور ICFRIEND 3in1 خواهید داشت.

باکس ایزی جیتگ پلاس

باکس Medusa Pro که در جدیترین مدل خود یعنی مدوسا پرو 2 توانست تمام خطر جدی برای دیگر رقبا شود. ساپورت همزمان تمام هارد EMMC و UFS ، توانایی ها و قدرت بالای باکس باعث شد تا یکی از باکس های پرطرفدار در بین تعمیرکاران موبایل محسوب گردد.

باکس مدوسا پرو 2

شناخت پلتفرم های موبایل و تبلت

در مقالات قبلی درمورد انواع سی پی یو های موبایل صحبت کردیم ، در اینجا به مختصری از پلتفرم ها خواهیم پرداخت.

این مبحث به ما کمک می کند که در تعمیراتی نرم افزاری به سریع ترین راه حل ممکن برسیم . به دلیل اینکه هر پلتفرم رفتار خاص خودشو داره پس اگر خوب بشناسیم دیگه برای ما مدل و برند گوشی اهمیت در تعمیراتی  نرم افزاری ندارد.

 

سی پی یو های موبایل

 

کوالکام (Qualcomm)

یک شرکت آمریکایی تولید کننده پردازنده های تک هسته ای ، دوهسته ای و چهار هسته ای می باشند.

دستگاه های ساخته شده با پلتفرم کوالکام اغلب دارای دانلود مد بوده یا از طریق ارتباط سریع Q9008 استفاده می کنند.

اکسینوس (Exynos)

مبتنی بر پلت فرم پردازنده های کم مصرف ARM است که توسط شرکت سامسونگ برای استفاده در تلفن های هوشمند و تبلت ها عرضه شده است.

دستگاه های شناخته شده بر روی این پلتفرم همگی دارای دانلود مد بوده و از پرتکل سریع مانند کوالکام ساپورت نمی کند .

اینتل (Intel)

پلتفرم بر حسب معماری CORE می باشد دستگاه هایی که با این پلتفرم ساخته می شوند از امنیت بالا برخوردار هستند و همگی دارای دانلود مد می باشند این پلتفرم هم مانند پلتفرم های دیگر از دانلود مد استفاده می کنند با این تفاوت که بوت اصلی در خود پردازنده قرار دارد .

مدیاتک (MediaTek)

یک پردازنده سبک محصول یک کمپانی تایوانی بوده و معمولا گوشی و یا تبلت های میان رده از این پلتفرم استفاده می کنند . دستگاه ساخته شده از این پلتفرم از پرتکل سریع COM پورت استفاده می کنند و دسترسی کامل خواندن و نوشتن را به کامپیوتر می دهند.

پلتفرم چینی SPD

در گوشی و تبلت های چینی و ارزان قیمت استفاده می شود و دستگاههایی که از این پلتفرم استفاده می کنند برای انتقال داده ها از پروتکل کام SCI  استفاده می شود

های سیلیکون (HiSilicon)

پردازنده شرکت هواوی می باشد که مبتنی بر معماری ARM بوده و دستگاههایی که از این پلتفرم استفاده می کنند دارای دانلود مد بر بستر سیستم عامل هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید