سلام به همراهان گرامی جهان آی‌سی، فروشگاه از تاریخ ۲۹ اسفند تا ۵ فروردین ماه تنها فروش غیرحضوری دارد

هیتر و هویه چیست و کجا کاربرد دارد

 

کسانی که تعمیرات موبایل را بصورت حرفه ای دنبال می کنند از اهمیت هیتر و هویه تعمیرات موبایل اطلاع  دارند. ببشترین کاربرد این دستگاه در لحیم کاری و برداشتن قطعات در زمان کم و با دقت زیاد و به راحتی  است. علاوه بر این، تعمیرکاران از این ابزار تعمیراتی برای اتصال و برداشتن قطعات  مانند آی سی ها – سوکت ها – برد ها – دیود – مقاو مت و ..  با کمک از لوازم لحیم کاری مانند خمیر قلع و روغن فلکسی استفاده می کنند.

 

از این دستگاه به طور گسترده برای پیش گرمایش، خشک کردن، جدا کردن رنگ های لاکی، داغ کردن فضاهای کوچک، ذوب کردن و غیره استفاده می شود. در واقع این دستگاه یکی از ضروری ترین ابزارهای تعمیرات موبایل است. به همین دلیل خرید هیتر و هویه دارای کیفیت و کارآیی خوب برای هر تعمیرکار موبایلی واجب است. شما می توانید بهترین مارک های هیتر و هویه تعمیرات موبایل را با گارانتی تست 7 روزه از سایت جهان آی سی خریداری کنید.

     هویه T12-11  هیتر و هویه هوشمند SUGON S-8596D

 

ویژگی هیتر و هویه تعمیرات موبایل

درجه حرارت هویه هنگام کار بر روی بردها معمولا بین ۲۵۰ تا 3۶۰ درجه می باشد و از این روهنگام استفاده از آن ها باید اصول ایمنی را کاملا رعایت کرد تا از هرگونه آسیب جلوگیری شود. این مقدار حرارت به وسیله چرخش ولوم و یا دکمه روی صفحه هیتر قابل تنظیم است. مصرف انرژی یا قدرت هیترهای تعمیرات موبایل معمولا بین ۶۰  تا ۹۰ وات بوده و بستگی به طراحی شرکت سازنده می تواند ۱۰۰ وات و یا بیشتر هم باشد.

دسته هیتر دارای المنت هایی می باشد که هوای تولید شده را گرم و از نازل خارج می کند. بستگی به مدل هیتر و هویه ، هوای مورد نیاز می تواند به دو صورت تولید شود. اول اینکه  از خود منبع هیتر هوا تولید و پمپ می شود و بعد از طریق المنت های دسته هیتر گرم و از طریق نازل خارج می شود و دیگری اینکه بر روی خود دسته هیتر موتورهای تولید باد وجود دارد و عملکردی کاملا شبیه سشوار دارند.

 

انواع هیتر و هویه

 

هیتر و هویه تعمیرات موبایل به دو گروه آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند که هر کدام میتواند تک کاره (فقط هیتر) یا هیتر و هویه با هم باشند.

هیتر و هویه آنالوگ

معمولا این نوع هیتر ها فاقد صفحه نمایش بوده و به صورت آنالوگ کار می کنند.

 

کارایی این مدل هیتر و هویه ها مانند اتوهای خانگی می باشد که با چشمک زدن لامپ های کوچک آن ها، نشان می دهد که دستگاه به مقدار حرارت و جریان هوای مد نظر رسیده است.توان و یا قدرت نسبتا کم تری دارند و کار کردن با این نوع هیتر و هویه ها بسیار ساده است. قیمت هیتر و هویه های آنالوگ پایین تر از مدل های دیگر موجود در بازار می باشد.

 

هیتر و هویه دیجیتال حرفه ای

این مدل هیترها دارای قدرت و توان بیشتر و هویه های آن ها بنا بر استفاده در جاهای متفاوت، قابل جدا شدن می باشد. عمر مفید این دستگاهها بیشتر از مدل های دیگر است. از جمله فناوری های استفاده شده در این نوع هیترها شامل سیستم ایمنی آنتی استاتیک ESD safe و عدم کاربرد سرب در دستگاه یا lead free اشاره کرد. المنت استفاده شده توانایی داغ و سرد شدن در مدت زمان کمتری را دارد. خروجی دما و باد این هیترها به صورت کالیبره شده و بسیار دقیق است و حین انجام کار به برد گوشی آسیبی نمی رساند.

 

 

هیتر تک کاره

این نوع از هیترها فاقد هویه می باشند و شامل دو نوع دیجیتال و آنالوگ می باشد. اگر هیتر از نوع دیجیتال باشد خصوصیاتی همچون داشتن صفحه نمایش، خروجی دما و باد استاندارد و از فناوری های ESD و  Lead freeبهره می برند. از نمونه های معروف هیتر تک کاره دیجیتال می توان به هیتر کوییک Quick TR-1300A  و  هیتر سوگون Sugon 8620DX اشاره کرد.

هیتر هوشمند کوییک TR1300A

هیترهای تک کاره آنالوگ کاملا کارایی شبیه به هیتر و هویه های آنالوگ دارند با این تفاوت که فاقد هویه و صفحه نمایش می باشند. از این مدل هیترها می توان به هیتر تک کاره یاکسون Yaxun 878 اشاره کرد.

 

نکات ضروری هنگام خرید هیتر و هویه تعمیرات موبایل

فرقی ندارد که شما تازه کار یا حرفه ای هستید. هنگام خرید یک هیتر خوب باید به نکات زیر توجه داشت

یک دستگاه هیترخوب و با کیفیت و با دوام جزو اولویت های یک تعمیکار است

یک هیتر و هویه خوب باعث میشود تعمیرکاران تعمیر موبایل را ایمن تر و سریع تر انجام دهند .

نکات مهم برای بررسی قبل از خرید

به چه نکاتی هنگام خرید یک دستگاه هیتر هویه باید دقت کنیم ؟؟

 

کنترل دما

معمولا هیتر های تعمیرات موبایل دارای محدوده درجه حرارت بین  ۱۰۰ تا ۵۰۰ درجه می باشند و در بیشتر پروژه ها حداکثر درجه مورد نیاز ۳۵۰ می باشد. بیشتر هیترها قابلیت تنظیم درجه حرارت را دارند که باعث راحتی کار با آن ها می شود. توجه داشته باشید که به دلیل حساسیت برخی هیترها با نزدیک و دور کردن نازل به قطعه، درجه حرارت ممکن است حدود ۱۰ درجه کم و زیاد شود که در مواقع نیاز ما به حرارت کمتر، همین مقدار هم خیلی چشمگیر است.

هیترهایی که دارای کیفیت پایین تری می باشند معمولا دارای حساسیت کمتری بوده و تنطیم درجه حرارت آن ها نیز به سختی صورت می گیرد که این باعث اختلال در کار و یا حتی آسیب به قطعه نیز می شود. و لازم به ذکره که مقدار دمای مورد نیاز شما به مدل خمیر قلع شما هم ارتباط مستقیم دارد . که خمیر قلع ها از 138 درجه تا 227 در سایت جهان آی سی موجود میشباشد .

 مدت زمان داغ شدن المنت هیتر

یکی دیگر از معیارهای قابل توجه یک هیتر و هویه خوب، مدت زمان داغ شدن المنت های آن هاست. این ویژگی بستگی به نوع المنت استفاده شده و طراحی شرکت سازنده هیترها دارد. هرچه هیتر زودتر به درجه حرارت مورد نظر برسد و وقت کمتری صرف گرم شدن شود کار سریع تر انجام می گیرد. هیترهایی که قابلیت گرم شدن سریع تر را دارند، دارای ریکاوری بهتراند. این یعنی بعد از اتمام کار به سرعت المنت های سرد شده و هیتر خنک می شود

 

نازل هیتر

هیتر SUGON 2020Dنازل هیتر به دلیل توانایی در تغیی جهت و مقدار باد خروجی، نقش مهمی دارند. نازل ها دارای مدل های متفاوتی بوده و  به راحتی به وسیله پیچ گوشتی قابل نصب و تعویض می باشند. نازل های باریک تر بر روی قطعات ریز و حساس استفاده می شود درحالیکه نازل های که دارایی خروجی پهن تری هستند روی قطعات بزرگتر که نیاز به حرارت بیشتری دارند استفاده می شود.

پرتاب باد هیتر ( فن هیتر)

مقدار پرتاب باد بستگی به نوع فن و یا پمپ موجود در هیتر متغییر بوده و تنظیم آن ها از ویژگی های یک هیتر خوب است. بستگی به نوع طراحی شرکت های سازنده، معمولا  بیشتر هیترهایی که همراه هویه هستند دارای پرتاب باد کمتری می باشند. بعضی از هیترهای تک کاره که در اندازه های خیلی کوچک طراحی شده نیز از پرتاب باد کمتری برخوردارند.

پرتاب باد حتما باید قابل تنظیم باشد که در حین کار، قطعه مورد نظر جابجایی نداشته باشد. هیترهای حرفه ای قابلیت تنظیم پرتاب باد خودکار را دارند و نیاز به تنظیم دستی آن ها حین کار نمی باشد. این ویژگی هیترهای حرفه ای باعث سرعت و تسلط بیشتر شده و قیمت آن ها نیز بالاتر است.

دقت داشته باشید که پرتاب باد هیترو هویه یکی از مهم ترین فاکتورهای این دستگاه ها است. بسیاری از  هیتر و هویه های موجود در بازار دارای پرتاب باد ضعیفی هستند و شدت جریان هوای داغ خروجی از آنها مناسب نیست.

مینیمم شدت هوای خروجی از این دستگاه ها بایستی حدود 20 لیتر بر دقیقه باشد. این دستگاه ها علاوه بر داشتن میزان پرتاب باد مناسب بایستی قابلیت تنظیم شدت هوا را نیز داشته باشند. شما باید بتوانید هوای داغ کافی را برای کار بر روی قطعه مورد نظر داشته باشید و در عین حال بتوانید شدت هوا را نیز تغییر دهید. کنترل پرتاب باد دستگاه باعث می شود تا قطعات سست و سبک از جای خود کنده نشوند.

 

نوع نوک (سری ) در هویه 

سرهویه سرصاف نانو جی بی سی C115101سرهویه سرکج نانو جی بی سی C115118مدل نوک هویه اعم از : معمولی – میکرو 215 – نانو 115 

موجود بودن نوک های زاپاس در بازار  

و مدل های  کاتری – صاف – پهن – سر کج و ….

توان دستگاه

که معمولا در هویه ها تا 100 وات و در هیتر ها تا 1300 وات قابل افزایش است

ایمن  بودن

امنیت دستگاه یکی دیگر از نکات مهم قبل از خرید هیتر و هویه است. مطمئن شوید که استفاده از دستگاه مورد نظر امن است. آنتی استاتیک بودن و قابلیت جلوگیری از گرم شدن بیش از حد جزء فاکتورهایی هستند که حتما باید به آنها توجه کنید. برخی هیتر و هویه ها علاوه بر این دو دارای قابلیت جلوگیری از اتصال کوتاه و جریان بیش از حد زیاد هستند.

 

خطای های هیتر 

در لحیم کاری با هیتر اگر جریان هوای گرم نازل هیتر کم است، ممکن است اتصال نازل دچار مشکل شده باشد.

با اتصال درست ورودی نازل جریان هوای گرم بیشتری را خواهید داشت.

آشنایی با هیتر و تجهیزات و کاربرد های مختلف آن در تعمیرات گوشی های موبایل

خطای S-E

معمولا خطای S-E به معنای خطای سنسور است؛ که خطای رایجی است.

گاهی این خطا بعد از دستکاری صفحه نمایش رفع می شود و دمای درست دوباره نشان داده می شود.

در مواقع دیگر نشان می دهد که سنسور دما اشکال دارد. در این صورت می توانید  اتصال هویه را جدا کرده و مجدد نصب کنید.

خطای H-E

این خطا به این معناست که اشکالی مربوط به درجه حرارت وجود دارد.

ممکن است مشکلی در المنت دما وجود داشته باشد یا نازل به درستی متصل نشده باشد.

سعی کنید اتصال ها را بررسی کنید تا اگر نیاز است دستگاه را خاموش-روشن کنید.

اگر مشکل برطرف نشد آخرین راه حل تعویض المنت حرارتی داخل دستگاه است.

 

سایت های خارجی برای مشاهده مدل های هیتر و هویه

کوویک quick

سوگون sugon

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید