سلام به همراهان گرامی جهان آی‌سی، فروشگاه از تاریخ ۲۹ اسفند تا ۵ فروردین ماه تنها فروش غیرحضوری دارد

پارت نامبر برای مشتریان به خصوص ایرانی اپل، به یک مساله بدل شده است تا حدی که تقاضا برای برخی پارت نامبرها به خصوص پارت نامبر آمریکا باعث افزایش قیمت آن در بازار شده است.

ولی واقعاً حقیقت امر چیست؟ آیا تفاوت فنی و تکنیکی خاصی بین پارت نامبرهای مختلف وجود دارد؟ این درست است که پارت نامبرهای مختلف، دارای کیفیت‌های مختلف هستند؟

پارت نامبرهاى كشورهاى متفاوت تاثيرى بر كيفيت دستگاه ندارد و تنها دليل وجود اين پارت نامبرها قوانين متفاوت كشورها است. براى مثال اگر آيفون شما پارت نامبر كشور ژاپن باشد در زمان عكاسى صداى شاتر را نميتوانيد قطع كنيد و زمانى كه عكاسى ميكنيد حتى اگر آيفون سايلنت باشد باز هم صداى شاتر قطع نميشود ! و يا اينكه سرى شارژر كشورها با هم متفاوت است. البته ناگفته نماند كه پارت نامبرهاى مختلف تفاوت قيمت نيز دارند . شما با دیدن ليبل پشت كارتن دستگاهتان و یا رفتن به مسیر زير در در آى او اس ميتوانيد پارت نامبر خود را مشاهده كنيد.

 ‏Settings —> General —> About

 ‌‎در قسمت Model کدی را مشاهده میکنید (مثلا: NN572LL/A) که دو حرف آخر مدل (LL) ذکر کننده ی کشور سازنده دستگاه شما میباشد.

 

 

به طور قطع می‌توان گفت هیچ تفاوتی در کیفیت ساخت، خدمات، سخت افزار و سایر موارد بین پارت نامبرهای مختلف وجود ندارد. اگر اینطور باشد، یک فاصله ی کیفی در انواع مختلف پارت نامبر از یک محصول اپل پدید می‌آید که سبب پدید آمدن بازار سیاه و به هم ریختن سیستم فروش اپل می‌شود.

اما تنها استثناء در پارت نامبرها مربوط است به پارت نامبر کشور امارات که با کد AE شناخته می‌شود. کشور امارات به دلیل الزامات دولتی به هیچ اپراتور یا شرکتی اجازه ی ارائه خدمات رایگان تماسی را نمی‌دهد. به همین دلیل سرویس FaceTime در پارت نامبرهای امارات وجود ندارد. البته این یک کمبود صرفا نرم افزاری‌ست و بطور مثال می‌توان با جیلبریک کردن دستگاه، FaceTime را روی آن راه اندازی کرد. FaceTime یک سرویس تماس تصویری مبتنی بر اینترنت بین دارندگان دستگاه‌های اپلی سازگار مانند آیفون، آیپاد، آیپد و … است.

اما حال که با مفهوم پارت نامبر آشنا شدیم بد نیست نگاهی هم به لیست پارت نامبرهای موجود کنیم. لیست ذیل شاید در برگیرنده ی تمام پارت نامبرهای کمپانی اپل نباشد ولی دقیق و درست است.

 

AB: Egypt, Saudi Arabia, United Arab Emirates

AE: United Arab Emirates

B: Ireland, UK

C: Canada

CZ: Czech Republic

E: Mexico

EE: Estonia

FB: France, Luxembourg

FD: Austria, Liechtenstein, Switzerland

GR: Greece

HN: India

IP: Italy

J: Japan

KN: Norway

KS: Finland, Sweden

LA: Colombia, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Honduras, Peru

LE: Argentina

LL: USA

LZ: Chile, Paraguay, Uruguay

MG: Hungary

NF: Belgium, France, Luxembourg

PL: Poland

PO: Portugal

PP: Philippines

RO: Romania

RS: Russia

SL: Slovakia

SO: South Africa

T: Italy

TA: Taiwan

TH: Thailand

TU: Turkey

X: Australia, New Zealand

Y: Spain

ZA: Singapore

ZD: Germany

ZP: Hong Kong, Macau

CH : China

دیدگاهتان را بنویسید